Як стати бізнес-аналітиком в IT, якщо нічого не знаєш про бізнес, аналітику та IT. Поради Lead BA

Lead BA радять, з чого почати тим, хто хоче стати бізнес-аналітиком в IT

Бізнес-аналітик в IT – посада не з простих і вимагає від кандидата глибоких знань не в одній, а одразу в кількох сферах. Це і програмування, і розуміння ринку, знання принципів самого бізнес-аналізу. Але практика показує, що дорога в цю професію відкрита багатьом: чи то Back-End Developer, чи то людина з дипломом англійського філолога.

Web Academy поговорила з професіоналами, які у бізнес-аналізі не перший рік. Ми розпитали їх про те, якими є ключові обов’язки бізнес-аналітика, з чого розпочати навчання і як підготуватися до першої співбесіди.

Анастасія Лисікова

Lead Business Analyst в GlobalLogic

Чим займається бізнес-аналітик. Обов’язки можуть змінюватись в залежності від проєкту та типу компанії. Тому з деякими з перерахованих ви можете не зустрітися в перші роки своєї роботи, але варто знати про їхнє існування. Так ви будете розуміти теоретично, який у вас буде план дій, якщо перед вами поставлять таке завдання:

  1. Виявлення вимог. Мабуть, ключовий обов’язок, з яким більшість із вас зустрінеться у перші роки роботи. Сюди входить як саме виявлення, з’ясування деталей зі стейкхолдерами, так і налагодження процесу ревью, розуміння того моменту, коли вимоги можна віддавати команді розробників та тестувальників у роботу.
  2. Процес документування. Потрібно розуміти, що зрештою має бути результатом вашої роботи. Це може бути як величезний документ зі списком обов’язкових розділів та атрибутів вимог, так і просто вимоги у вигляді user story у Jira.
  3. Аналіз вимог та визначення розв’язання задачі/її дизайну. Часто буває, що система, над якою ви працюватимете, не нова, або збором та написанням вимог займаються інші аналітики. Перед вами, відповідно, може стояти завдання аналізу вже існуючих вимог та вироблення дизайну або рішення на основі цього аналізу. Тут також необхідно визначити, які саме інструменти найкраще підходять у вашій ситуації. Це може бути будь-що: починаючи від таблиці з результатами аналізу, закінчуючи мокапом або вайрфреймом.
  4. Налагодження процесу бізнес-аналізу. Такі типи завдань будуть зустрічатися, можливо, пізніше у вашій кар’єрі або якщо старші аналітики залучатимуть вас у свої активності. Сюди відносяться активності, які стосуються побудови всіх процесів бізнес-аналізу у вашій організації або на вашому проекті.

Найближчий курс за темою:
Business Analysis in IT

З чого розпочати навчання бізнес-аналізу. Можна почати з розуміння ролі аналітика на різних проектах, у різних компаніях. Вибрати, до чого душа лежить, а вже потім докладніше дивитися, на що звернути увагу.

Зараз багато колег можуть зі мною не погодитися, пояснюючи тим, що хороший аналітик повинен впоратися з будь-яким завданням. Це, з одного боку, так, але з іншого — світ зараз дуже швидко змінюється і стають потрібнішими більш вузькоспеціалізовані фахівці. У всіх сеньйорах позиціях часто просять досвід у певній галузі або з певними технологіями. Погодьтеся, адже є велика різниця між продуктами в галузі азартних ігор, безпеки, медицини, великих даних тощо. Але треба з чогось починати. Тому починайте з класики, де описуються історії досвідчених аналітиків, наприклад, прочитайте Карла Вігерса «Розробка вимог до програмного забезпечення».

Які soft і hard skills прокачувати. Hard skills залежатимуть від проекту/компанії, яку ви оберете. Продумайте, як ви виконуватимете обов’язки аналітика та які інструменти для цього використовувати. Як мінімум, від вас чекатимуть, що ви зможете зібрати вимоги, записати їх у зрозумілій та загальнодоступній формі, а також супроводжувати вимоги додатковими матеріалами, якщо це доречно у конкретному випадку.

Не можу сказати, що абсолютно необхідні навички програмування та інші, які знаходяться на кордоні між аналітиком та розробником, але, якщо вони є, це вам допоможе швидше порозумітися з розробниками в команді та пропонувати технічно більш оптимальні рішення.

Що стосується soft skills, то це, перш за все, вміння слухати, так ви стоятимете на варті «common sens’а» у вашій компанії. Це допоможе рухати продукт та команду в потрібному напрямку та запобігати проблемам на ранніх етапах.

З іншого боку, важливим є вміння доносити свої думки. Вам часто доведеться виступати перед командою, роз’яснювати вимоги, працювати над рішенням, телефонувати і зустрічатися із замовниками.

Як зрозуміти, що ви готові відправляти резюме на Junior BA. Я б сформулювала це так. Уявіть, що ви є тільки один аналітик на проекті. Дайте відповідь собі на запитання: чи є у вас розуміння обов’язків і того, які артефакти повинні вийти в результаті. Якщо у вас вималювався в голові зразковий план, то ви готові.

Як підготуватися до першої співбесіди. Пам’ятаю, як зараз, що до своєї першої співбесіди готувалася, вивчаючи усі питання на сайті Modern Analyst та читаючи BABOK від IIBA. Тоді ще не було різноманітних курсів на цю тематику. Виберіть, який спосіб вам більше до вподоби. Успіхів.

Юрій Гайдучок

VP Business Competence and Services в Intellias, президент IIBA Ukraine

Чим займається бізнес-аналітик. Бізнес-аналітик — це будь-хто, хто виконує завдання бізнес-аналізу, тож і ключових обов’язків, які можуть стосуватися цього спеціаліста, широкий набір, незалежно від того, як називається позиція людини в компанії.

Бізнес-аналіз — це практика уможливлення змін в контексті компанії, шляхом визначення потреб та рекомендації рішень, які приносять цінність зацікавленим сторонам. Завдання аналітика полягає в тому, щоб бути провідником таких змін.

Але якщо описати роботу аналітика коротше, то це — робота з перевіркою припущень, яких завжди колосальна кількість. Кожне з них перевірити неможливо, тому роль бізнес-аналітика зводиться до того, щоб обрати, які з припущень і гіпотез варто чіткіше висловити й провалідувати.

Обов’язків аналітика є ціла низка:

  • Коректне планування. Це розуміння повного набору того, чим може займатися аналітик, та що він може в тому чи іншому специфічному проєкті зробити. Водночас не забути про всі зацікавлені сторони та їхні преференції, вміти пояснити варіанти розвитку активностей — тобто загалом ефективно запланувати роботу з бізнес-аналізу: як свою, так й інших.
  • Виявлення суті проблеми, яку потрібно розв’язати, або можливості, яку бізнес хоче реалізувати. Якщо це аналітик, який будує рішення для компанії, то він має виявити потреби всі зацікавлені сторони й привести їх до спільного розуміння Якщо він працює на продукт для масового ринку, то має висловити певні гіпотези щодо того, хто цільова аудиторія, що їй потрібно й спробувати це провалідувати. Обов’язково він має бути комунікатором між усіма зацікавленими сторонами на кожному етапі розуміння проблеми й будувати однакове розуміння того, що команда та клієнт вирішують і кому це потрібно.
  • Управління вимогами різних типів і на різних рівнях, розуміння, в якому вони стані: чи це просто припущення, чи вже є підтвердження, чи узгоджена ця вимога, чи всім зрозуміла, чи коректно реалізована тощо.
  • Аналіз стратегії (для більш досвідчених аналітиків). Фахівець має дати відповіді на питання: де ми знаходимося зараз, куди хочемо прийти, як найкраще реалізувати цей перехід і що для цього потрібно.
  • Оцінка того, чи дійсно готове рішення відповідає початковим потребам і цілям. Якщо ні, то вміння ефективно коригувати це рішення або управляти очікуваннями зацікавлених сторін — теж завдання аналітика.

В Україні є своя специфіка роботи бізнес-аналітиків. Тут все дуже залежить від рівня такого спеціаліста. Є базовий рівень — це аналітик і старший аналітик — де мова йде про розуміння вже окреслених потреб і цілей бізнесу, роботу з вимогами конкретних зацікавлених сторін, систематизацію отриманої інформації, генерування варіантів рішень, вибір рішення, а також роботу з вимогами, специфікаціями та модулями навколо обраного рішення.

Якщо ж ми говоримо про складніший рівень (Principal чи Lead), то тут додаються елементи складнішої співпраці, коли є десятки зацікавлених сторін, інтереси яких потрібно поєднати, також додається більше стратегії, планування й моніторингу активностей бізнес-аналізу. На цьому рівні аналітики діляться на дві групи:

  1. Ті, які працюють з компанією, що будує рішення для власного використання. В цьому випадку аналітик більше сфокусований на тому, як побудувати рішення, яке максимально закриє потреби конкретної компанії.
  2. Ті, які працюють з продуктовими компаніями або стартапами, що розробляють продукт, який іде на масовий ринок. Тут немає наперед визначеного кола користувачів, більше роботи навколо гіпотез, постійні перевірки, чи правильно ми зробили припущення, чи правильно вибрали цільову аудиторію, чи правильно запитали її тощо. Тут постійно потрібно отримувати зворотний зв’язок від ринку, потенційних клієнтів. Для цих аналітиків важливо вміти відмовлятися від рішення, в якому ще вчора вони були на 100 % впевнені.

Перша група найбільш розповсюджена в Україні, а фахівців другого типу знайти складніше.

З цього починати вивчення бізнес-аналізу. Я взагалі не радив би обирати бізнес-аналіз як свою першу спеціалізацію, якщо мова йде про IT. Бо ця посада передбачає, що людина вже має багато досвіду в предметній області БА або багато досвіду в IT та глибокий досвід м’яких навичок (комунікації та лідерства). Розвивати себе в усіх цих областях одночасно — не дуже реалістично й для більшості занадто складно. Краще почати з суміжних напрямів. Це може бути програмування, тестування, підтримка, тобто будь-яка роль в IT, завдяки якій людина зрозуміє, які відбуваються процеси, як люди спілкуються, яка термінологія, як на практиці будується рішення чи продукт. Тоді через рік-два переходити на позицію бізнес-аналітика буде значно простіше.

Загалом є три області, в яких людина може бути сильна як аналітик та які рівнозначно важливі:

  • Володіння предметною областю, тобто професійними навичками бізнес-аналізу. Розуміння того, які завдання аналітики можуть виконувати, розуміти, які техніки можливо використовувати, а також глибоко володіти певним набором професійних технік.
  • М’які навички. Найголовніше — вміння слухати. Також — приводити всіх до спільного розуміння, знаходити компроміси, вміло комунікувати наодинці, в групах і бути лідером, який вміє вказати напрям, але не нав’язує його.
  • Знання специфіки конкретної індустрії, в якій аналітик мав би будувати це рішення. Це може бути охорона здоров’я, автомобільна індустрія, фінанси тощо.

Якщо хоча б дві з цих областей в людини є сильними, можна пробувати себе в ролі аналітика.

Які soft і hard skills прокачувати. Для прокачування м’яких навичок я би порадив будь-які тренінги, що стосуються лідерства, комунікації, вміння слухати. Будьте обережні з вибором тренера, навіть за переконливої реклами перевіряйте їхні успіхи через незалежні джерела. Але найкраще, звичайно, практика — йти працювати в IT та здобувати ці навички там, але з розумінням того, що:

якщо ви хочете бути бізнес-аналітиком, то маєте більше слухати, менше говорити, намагатися всіх привести до спільного знаменника. Крім того, намагайтеся виконувати якомога більше завдань, які мав би виконувати аналітик.

Прочитайте «Software Requirements» (3rd Edition) Карла Вігерса. Вона написана простою мовою й там повністю показано, що робить аналітик. Насправді, саме початківцям цієї книжки вистачить. Я навіть раджу прочитати її двічі. Коли людина читає книгу вперше, у неї в голові вибудовується загальна картинка, а коли читає вдруге та робить нотатки, то будується глибше та більш практичне розуміння.

Як зрозуміти, що вже можна надсилати резюме на Junior BA. Особисто я вважаю, що сама фраза Junior BA — це нонсенс, такий же, як Junior Architect. Але в Україні є певна специфіка називати Junior рівнем тих людей, які на старті кар’єри допомагають аналітику виконувати його завдання. Або якщо аналітик працює на боці клієнта, то така людина допомагає доспецифікувати вимоги, додати їм деталей і бути, можливо, єдиною точкою для комунікації в команді через різницю в часових зонах і культурі між представниками бізнесу й командами розробки. Якщо ми говоримо про таку посаду, то тут достатньо продемонструвати компанії свою силу у 2 з 3 областей, про які я говорив раніше.

Дуже допоможуть тренінги, які ви пройшли. Якщо достатньо самомотивації — прочитайте більше книжок і вкажіть їх у резюме. Додатково по літературі початківцям можу порадити: Business Analyst’s Mentor Book, Discover to Deliver: Agile Product Planning and Analysis.

Як підготуватися до співбесіди.

  1. Почніть з резюме, яке відображає ваш досвід. Але покажіть його в перспективі бізнес-аналізу й заберіть те, що не є релевантним. В ідеалі потрібно пояснити в резюме, як ви можете бути корисні цій компанії та в обраній вакансії.
  2. Продемонструйте свої м’які навички. Це вміння слухати, чітко пояснювати, грамотно себе вести, навіть якщо ви не знаєте відповіді на запитання. Початківець може сказати на співбесіді, що в нього немає практичного досвіду в тому, про що запитує роботодавець, але він прочитав літературу й з того, що пригадує, вважає, що можна вчинити так і так.
  3. Поводитися впевнено, вміти пояснювати, як саме ви можете бути корисні.
  4. Володіння англійською — фундамент, без якого решта немає сенсу. Дуже критично мати максимально високий рівень англійської. Якщо англійська погана, це може перекреслити інші досягнення, бо людина не зможе нормально спілкуватися з пресдавниками бізнесу на боці замовника.

Володимир Довганик

Lead Business Analyst/Product Manager в Ciklum

Чим займається бізнес-аналітик. У класичному розумінні основне завдання бізнес-аналітика — зрозуміти потребу клієнта та створити з неї вимоги для тих, хто займатиметься імплементацією.

Дуже часто на практиці це означає не просто прийти до представників замовника та запитати: «У чому ваша проблема і як її вирішити?». Найчастіше треба допомогти клієнту самому докопатися до суті та разом із ним виробити рішення.

Інша сторона роботи — це формування вимог для команди розробки чи впровадження. Тут основна мета — донести програмістам та тестувальникам, що саме очікується від програмного продукту та як він має працювати у конкретних ситуаціях.

Зараз я Lead Business Analyst/Product Manager і мої основні обов’язки — це затвердження концепції нових «фіч» зі стейкхолдерами на стороні клієнта та їх розподіл між компонентами системи. Далі бізнес-аналітики команд опрацьовують детальні вимоги та разом із командами втілюють їх у життя. Окремо досить багато часу йде на організацію процесу виявлення та управління вимогами.

З чого розпочати навчання бізнес-аналізу. Для початку я рекомендував би знайти пару аналітиків, поспілкуватися та звірити свої очікування щодо того, чим займаються бізнес-аналітики, з тим, чим вони справді займаються.

Далі, якщо говорити про літературу, то я б рекомендував досить класичний набір:

Список можна продовжувати, але, мені здається, перелічені вище книги дозволять закласти фундамент і зрозуміти, в який бік рухатися.

Крім того, зараз є багато вебінарів, записаних відео на YouTube або інших платформах, які покривають конкретні прикладні сторони бізнес-аналізу, наприклад user stories. Їх я теж активно рекомендував би подивитися вже в рамках того, що цікаво чи необхідно.

Які soft та hard skills прокачувати. Серед hard skills варто виділити: розуміння, аналіз та моделювання бізнес-процесів, конкретні техніки документування вимог (user stories, use cases і т. д.), вимоги у різних SDLC, діаграми які використовують для опису доменної області, UML та BPMN, конкретні інструменти, чи це Jira або Confluence, інструменти для прототипування або діаграм.

Серед soft skills, на мою думку, один із критично важливих зараз — це вміння презентувати свої ідеї як клієнту, так і команді. А також visual thinking, тобто здатність доносити свої думки за допомогою графіки.

Як зрозуміти, що ви готові відправляти резюме на Junior BA. Від аналітика зазвичай очікують, що може визначити вимоги, правильно їх описати і розставити пріоритети. Якщо ви відчуваєте, що можете оцінити по кожному пункту «4» з «5» і вище — вперед.

Як підготуватися до першої співбесіди. Універсальних варіантів немає. Але можна спробувати виділити загальні поради:

  • Прочитайте опис вакансії, спробуйте з інформації, яка вказана там, зрозуміти очікування. Наприклад, якщо у вакансії згадується Agile, Scrum, то дуже ймовірно, що вас запитуватимуть про user stories та aceptance criteria.
  • Запитайте, хто проводитиме інтерв’ю. Якщо це аналітик (або людина, яка працювала аналітиком раніше), питання будуть більш націлені на область бізнес-аналізу. А ті, хто обіймає інші посади, можуть цікавитися ширшим спектром питань.
  • Прочитайте про продукт/індустрію/компанію – так зможете передбачити частину питань.
  • Уявіть, що ви успішно пройшли інтерв’ю та вже працюєте на отриманій посаді. Спробуйте описати свій робочий день та активності, які ви виконуєте. Чи є завдання, до яких ви не знаєте, як підійти? Ось ці теоретичні знання потрібно підтягнути.
  • Візьміть відомий продукт (наприклад, поштову скриньку Gmail) і спробуйте описати вимоги до нього за допомогою будь-яких шаблонів (Вігерса, epics + user stories + aceptance criteria). Це хороша практична вправа, до того ж вона додасть вам впевненості на співбесіді.

Ксенія Гарбузюк

Lead Business Analyst в ELEKS

Чим займається бізнес-аналітик. Коли я тільки починала працювати бізнес-аналітиком, основним обов’язком Junior BA було писати специфікації, user stories. Це техніка, яку найчастіше використовують в Agile проєкті. Також добре попросити в когось зі старших колег хороший формат Software Requirements Specification (SRS) і за нею вже робити свою. Наприклад, в ELEKS бізнес-аналітики, які наразі мають позицію Trainee, самостійно SRS не роблять — лише під чиїмось менторством.

Крім того, в тій же ELEKS, щоб перейти з Trainee на Junior, потрібно скласти іспит — 29 технік з Business Analysis Body of Knowledge (BABOK). Десь половина з них — теорія, а решта — це артефакти, тобто документи: глосарій, бізнес-процеси тощо.

Я також працювала в EPAM і трохи займалася менторством в тій компанії. Так от її відмінність від ELEKS у тому, що вони проводять іспити вже на рівень Senior. Але EPAM, на відміну від Eleks, майже ніколи не бере Trainee й дуже рідко бере Junior. Там акцент на наборі спеціалістів рівня Middle та Senior.

Middle BA повинні вміти працювати з Project Scope, зробити такий артефакт, як, наприклад, WBS (Work Breakdown Structure), manage scope, упізнати, що є поза скоупом, та оформити change request, якщо це fixed-price project; починають брати участь у pre-sales. Такі фахівці здатні розбити складніше завдання на прості.

Senior BA вже повинен знати Product Ideation, володіти навичками з лідерства та знати базові стандарти роботи. Спеціалісти такого рівня вже ведуть складні проєкти та pre-sales.

З чого починати вивчення бізнес-аналізу. Читати базову літературу:

Також потрібно опанувати Bizagi (BPM-система, розроблена для моделювання, виконання, автоматизації та аналізу бізнес-процесів). Адже часто компанії вимагають вміння працювати саме в професійній програмі.

Окрема вимога до тих, хто не має профільної IT-освіти чи хоча б математичної — зовнішні курси з програмування. Хороші й у вільному доступі — від Microsoft Virtual Academy (Software Development Fundamentals, Networking Fundamentals, Security Fundamentals, SQL Database Fundamentals). Також, наприклад, ми в ELEKS, вимагаємо хоча б один пройдений курс від Coursera з програмування. Є курси від Гарварду й Стенфорду — простіші, але якщо ви хочете виділитися й продемонструвати, що маєте хороші аналітичні навички, хоча ваша профільна освіта це умовна англійська філологія, пройдіть курс Introduction to Computer Science and Programming Using Python від MIT. Це складний курс і з 40 людей, яких я готувала на посаду BA, його пройшла лише одна дівчина. Але якщо в когось у резюме буде вказаний цей курс, на нього точно звернуть увагу.

Які soft і hard skills прокачувати. Насамперед англійська. Ми якось експериментували в компанії — пробували брати людей без знання цієї мови, однак нічого хорошого не вийшло. Бажаний рівень — Upper-Intermediate, якщо це Pre-Intermediate, така людина має бути готова до того, що рік доведеться вчити англійську посилено. Але практика показує, що вивчити мову швидко дуже складно. А без англійської не вийде спілкуватися з замовником. Крім того, важливо мати хороше listening comprehension. Адже зараз багато дистанційного спілкування відбувається через відеозв’язок. І якщо людина розуміє письмово викладений текст, не факт, що вона зрозуміє, що говорить замовник.

Також важливі хороші комунікаційні навички. Треба любити людей, любити спілкуватися з ними й не боятися ставити питання. Чимало новачків бояться здатися непрофесіоналами, якщо ставитимуть багато базових питань. За можливістю, звісно, краще загуглити відповідь, але якщо ви чогось не розумієте — перепитайте.

При спілкуванні з клієнтом потрібно переходити на його мову — використовувати ті терміни, які використовує він.

Для бізнес-аналітика важливо бути уважним до деталей, інакше вимоги, з якими він працюватиме, будуть неповними.

Щодо hard skills, тут важливо знати бодай базові речі з SQL. Адже девелопери не завжди матимуть час вам з цим допомогти, а якщо ви розбиратиметеся в питанні, то отримаєте від них додаткові бали поваги.

Як зрозуміти, що ви вже готові надсилати резюме на Junior BA. Кожна компанія по-різному наймає працівників. В ELKS беруть людей без досвіду, але звертають увагу на курси, які претенденти вказують у резюме. Не треба соромитися вписувати їх і називати ті техніки, які ви на курсах проходили. Будьте готові, що вас попросять показати артефакти чи зробити їх. Відповідно, якщо на курсах ви зробили класні артефакти, додайте їх до резюме — це вирізнятиме його з-поміж інших, адже зараз дуже багато кандидатів подаються й складно пройти навіть найперший відбір.

Як підготуватися до першої співбесіди. Згадайте свій досвід, виокреміть з нього те, що може бути дотичним до бізнес-аналізу, й говоріть про це. Якщо маєте досвід в IT — взагалі чудово. Якщо брейнштормили — добре, проводили воркшопи чи інтерв’ю — теж. Все ці техніки дотичні до бізнес-аналізу.

Загалом варто орієнтуватися на основи з BABOK. Книга непроста, початківцям дається складно, але з нею потрібно працювати.

0
0
SAVE