
Кожен розробник починає пет-проєкт в основному для двох цілей: саморозвитку та для власного задоволення. Коли мова йде про розробника-початківця — додаємо ще прагнення здобути цінний досвід, який так хочуть бачити роботодавці. Тому якщо ви тільки на старті у Front-end, навчальний проєкт — це необхідність та додатковий привід глибше захопитися розробкою. А ще це спосіб вивчити нові технології, продемонструвати навички та виділитися на фоні інших кандидатів. Тож власний пет-проєкт – завжди вдала ідея. Але як її реалізувати?
У кожного спеціаліста власна мета розробки пет-проєкту. Хтось бажає «прокачати» особисті навички або отримати бонус на роботі, хтось прагне інвестицій для стартапу. У будь-якому випадку підхід до розробки та реалізації проєкту буде однаковим.
Пошук ідеї — головна проблема, з якою спеціалісти стикаються на старті. По-перше, треба вигадати щось оригінальне, а по-друге — мати достатньо ресурсів та знань для реалізації. Багато новачків, які вперше взялися за пет-проєкти, не доводять їх до завершення. Серед причин: окрім браку досвіду — втрата цікавості.
Саме тому, шукаючи ідею, пам’ятайте про три правила:
Більшість хороших ідей виникли саме зі спроби розв’язати проблему. Наприклад, розробник стикається з відсутністю зручних інструментів для корпоративного спілкування та створює захищений внутрішній месенджер. Його ідея поєднує всі потрібні компоненти: вона оригінальна і відповідає запитам цільових користувачів.
А ще дуже корисно придивитися до компаній, які вам подобаються. Що вони роблять? Які технології застосовують? Спробуйте і ви подивитися в тому напрямку. Якщо мова йде про тренувальний проєкт для себе, то проблем з правами власності не виникне. Але от монетизувати проєкт із запозиченими технологіями, де немає унікальної ідеї, не варто.
«Палати» ідеєю — це круто, проте не варто одразу ж починати з розробки. Яким би простим не здавався проєкт, треба спочатку провести певні дослідження та обдумати наступні кроки. Простіше кажучи — потрібно скласти план.
Розбийте проєкт на таски, встановіть глобальний дедлайн (щоб не поринути у нескінченне вдосконалювання та допилювання), накидайте макет у Figma або Photoshop.
Важливо встановлювати цілі та прив’язувати їх до конкретних термінів. З одного боку, пет-проєкт можна розробляти роками — ретельно та з душею. З іншого — без чітких дедлайнів не буде мотивації довести проєкт до чіткого результату.
Нарешті порада для новачків: будьте реалістами. Якщо у вас недостатньо навичок, не варто братися за реалізацію глобальних ідей. Працюйте з тим, що ви здатні зробити. Адже найцінніше тут — здобути досвід.
Для тих, хто хоче навчитися фронтенд-розробці: найближчий потік курсу «Front-end з нуля»
Прокрастинація — головний ворог, коли справа доходить до проєкту для себе. Ділимось порадами, які допоможуть її подолати:
Це — додатковий метод мотивації та можливість отримати зворотний зв’язок. Уявіть собі: вашим продуктом будуть користуватись та ділитимуться враженнями про нього. Критика допоможе покращити результат, а позитивні відгуки дадуть стимул для подальшої роботи.
Не бійтесь оприлюднювати власний пет-проєкт, навіть якщо це ваш перший досвід, і результат досить простий.
Завжди залишайте можливість повернутися до якогось з етапів та почати заново. Так ви захистите свою роботу від втрати, а також зможете швидко знайти етап, до якого можна повернутися і внести виправлення.
Ще одна перевага контролю версій — можливість відстежити власний прогрес, професійне зростання під час реалізації (особливо актуально для проєктів, розтягнутих у часі). Це дуже мотивує! А ще це дає можливість побачити можливості для оптимізації у версіях, розроблених на початку.
Власне, це — ваша реалізація. Те, що допомагає вам прокачати навички та перейти на наступний рівень. Пет-проєкти дуже подобаються роботодавцям: додаючи посилання на них до портфоліо, ви можете забезпечити собі вигідні позиції на ринку праці.
Створення реальних проєктів – це єдиний спосіб відточити свої навички та застосувати на практиці теоретичні знання. Де шукати ідеї? Ми створили підбірку, яка переконає вас: основу для створення цікавого проєкту можна знайти у будь-якій сфері.
Це сайт, здатний працювати на різних типах пристроїв з різноманітними характеристиками екранів, за допомогою популярних веббраузерів (десктопних та мобільних).
Попит на адаптивні сайти залишається високим, адже кількість користувачів мобільних пристроїв (планшетів, смартфонів, нетбуків) невпинно зростає та перевищила кількість власників десктопних ПК. Щоб розробити щось нове у цій ніші, варто кинути виклик традиційним підходам і створити максимально зручний варіант адаптації з повноцінною функціональністю та швидкодією.
Щоб удосконалити власні навички, не завжди треба концентруватися на серйозних речах. Чому б не звернути увагу на ігри — найпопулярніший елемент сфери розваг? Навіть розробка простої гри може стати маркером для перевірки рівня знань і демонстрації скілів. Мати ігровий застосунок у власному портфоліо вигідно. Наприклад, написання стандартної вебгри на кшталт «Тетрис» або «Шахи» потребує створення кількох складних алгоритмів та оригінальних візуальних рішень. Потенційні роботодавці оцінять успішний результат.
Попит на програмні застосунки для організації роботи та режиму дня залишається високим. Сучасні люди стикаються з необхідністю концентрації на головних завданнях. Вони зацікавлені в отриманні нагадувань про важливі події та не проти мати під рукою зручний електронний нотатник. Рішень для цього багато, проте ідеальне знайти важко. Варто проаналізувати типові недоліки популярних застосунків, дізнатися про потреби цільових клієнтів та вирішити їх.
Зручні інструменти для комунікації дуже актуальні: шалений успіх мобільних месенджерів це підтверджує. Як не дивно, не всі ніші у цій сфері зайняті. Можна моніторити потреби та створити застосунок, який підходить конкретній цільовій аудиторії. Наприклад, чат з шифруванням даних для військової розвідки. Або чат для неофіційного спілкування з інтелектуальним підбором мемів, які тематично відповідають написаній фразі.
Таких рішень теж багато. Проте що заважає створити унікальний продукт? Просто подумайте, що вас не влаштовує у програвачах, якими ви користуєтесь: складність формування списку програвання, повільна робота, відсутність тонких налаштувань? Або подумайте про складнощі прослуховування музики у різних ситуаціях. Як, наприклад, перемкнути небажаний трек, якщо руки зайняті? Будь-яка вдала відповідь на складну проблему може стати успішною ідеєю для пет-проєкту.
Будь-який нішевий продукт може вирішувати конкретні запити аудиторії. При пошуку ідей можна орієнтуватися на тренди. Наприклад, це можуть бути:
Односторінковий сайт — популярний формат для презентації послуги або товару, проведення тимчасової рекламної акції, демонстрації портфоліо спеціаліста тощо. Він накладає певні обмеження на об’єм контенту та візуальних елементів. Лаконічність, привабливість та оригінальність — якості, яких прагнуть досягти при розробці лендингів. Будь-які вдалі ідеї у цій ніші варто реалізувати: можливо, це стане основою вашої майбутньої роботи.
Бувають ситуації, коли не треба «вигадувати велосипед», а достатньо суттєво покращити наявний продукт — наприклад, сайт (власний або компанії, громадської організації, благодійного фонду тощо). Застосовуючи інноваційні підходи, реалізуючи унікальні ідеї, можна реалізувати пет-проєкт і додати його до власного портфоліо. Це особливо важливо для спеціалістів, які хочуть покращити навички веброзробки або ж спробувати нові підходи.
Власний проєкт можна використовувати для пошуку роботи, залучення інвестицій та інших цілей. Для цього треба правильно презентувати результат. Розкажемо, як це зробити.
Для початку треба зрозуміти, хто читатиме опис проєкту: рекрутер або ж технічний спеціаліст (наприклад, тімлід).
Головне для рекрутера — оцінити релевантність досвіду кандидата. HR в IT має базове розуміння технологій. Проте опис пет-проєкту має бути доступним, без заглиблення у технічні тонкощі. Мета презентації у такому випадку — пояснити, що ви робили, з якою метою та які технології використовували. Обов’язково доповніть це посиланнями.
Технічний спеціаліст цікавиться компетенцією кандидата. Тому він може навіть не читати опис, а одразу ж заглибитися у супровідну документацію та логи.
Виходячи з цього, для успішної презентації пет-проєкту у резюме треба дотримуватися принципів лаконічності, конкретики та повноти подачі:
У LinkedIn є спеціальна категорія «Проєкти», призначена для публікації прикладів роботи. Це не тільки зручне онлайн-портфоліо, але й спосіб залучення додаткового трафіку шляхом використання ключових слів (саме за ними шукають HR та проджект-менеджери). Заповніть поля:
«Соціальна мережа для розробників» дає дуже цінний фідбек від спеціалістів. Спільнота може надати рекомендації, мотивувати вас. Своїх перших користувачів ви теж можете знайти саме тут. Для презентації пет-проєкту вкажіть найголовніше:
Опційно можна додати теги проєкту для легшого пошуку, посилання на логотип, паролі чи інші варіанти доступу.
Пет-проєкти — феномен в IT. Люди з «айтішною» спеціальністю безкоштовно (або ж вкладаючи власні гроші) та з ентузіазмом працюють у вільний від основної роботи час. Проте багато розробників чинять саме так, і це дає результат. Варто хоча б згадати, що Instagram, Gmail, Twitter та багато інших надуспішних проєктів теж починалися з ідей, які окремі ентузіасти реалізували для себе та невеликої аудиторії однодумців.