
Комунікація — важливий аспект будь-якої роботи, особливо для IT. Адже тут спілкування часто відбувається в онлайн форматі та закладає основи як для співпраці з клієнтом, так і для процесів у команді. Як результат, чим краще спілкується спеціаліст, тим більше він важить на ринку праці. Нещодавно Олена Вірун, Head of WEST UA BA Unit в Epam, провела лекцію у Web Academy про те, як бізнес-аналітику налагодити комунікаційні процеси в своїй роботі. Корисними порадами ділимось у конспекті.
Уявіть ситуацію: ви прийшли до ресторану. Вас зустрічає усміхнений офіціант, пропонує вам сісти. Коли він підходить, ви просите запропонувати щось з меню. Офіціант дає поради й навіть підказує, які страви найкраще смакують з конкретними напоями.
Інший випадок: ви приходите до того ж самого ресторану. Офіціанта немає. Ви знаходите його самостійно. Пробуєте зробити замовлення, але на кожну озвучену позицію вам відповідають: «Немає в наявності». Прохаєте щось порадити, а він відрізає: «Ви що, читати не вмієте?». Якою буде ваша реакція? Ви точно не повернетесь до цього ресторану і, можливо, напишете погані відгуки.
Як бачимо, у будь-якій сфері комунікації вже з самого початку закладають основи для подальшого ставлення до компанії та якості співпраці.
Кожен новий проєкт — це простір, де можна застосувати власні вміння і налагодити комфортні комунікації. Що варто зробити бізнес-аналітику:
Це найлегше. Що робити, якщо проєкт вже існує, а ви тільки доєдналися до нього? По-перше, варто зрозуміти як люди звикли комунікувати без вас, дізнатися, який у них устрій, принципи. І далі поступово треба або налаштувати людей під себе, або ж налаштуватись під них.
Здається, це складно. Проте якщо до цього на проєкті працював хороший бізнес-аналітик, всі процеси вже налагоджені. І заходити до цього проєкту буде легше, ніж налаштовувати новий.
Курс для майбутніх бізнес-аналітиків: Business Analysis in IT
У налагоджених комунікаціях раджу застосовувати принцип «Three Amigos». Принцип передбачає, що є три основні учасники процесу — наприклад, бізнес-аналітик, розробник та тестувальник. І жодне обговорення не відбувається без участі одного з них. Так ви всі погоджуєте свої дії та уникаєте міскомунікацій. Принцип працює ідеально для більшості команд. Може здатися, що через нього ви витрачаєте час, але насправді ви його економите. Так процеси рухаються набагато швидше, а багів виникає менше.
Коли ви починаєте роботу на новому проєкті, вам треба показати себе з найкращого боку. Продемонструвати, що ви надійна людина, що на вас можна покластися, з вами не виникатиме проблем. Розглянемо, що завжди цінують у комунікаціях зацікавлені сторони:
Дуже важливо інформувати клієнта, цікавитись його бізнесом, демонструвати розуміння і залученість. Скажу відверто, це не завжди спрацює. Але в більшості випадків дає позитивний результат.
Простий чек-лист знайомства:
Для початку варто розказати про типову реакцію будь-якої людини на не дуже добрі новини. Мова йде про SARA-модель (Shock/Surprise — Anger/Anxiety — Resistance/Rejection — Acceptance).
Джерело: DecisionWise
Упродовж певного відрізка часу людина, почувши щось негативне, відчуває та виражає:
Тепер розглянемо типові «негативні» ситуації та можливості комунікації в їх умовах.
Серед не найкращих новин в першу чергу треба виділити повідомлення про те, що команда не встигає виконати необхідний обсяг робіт вчасно. Це проблема. В першу чергу, вона показує, що ви невірно оцінили процеси. Бувають інші причини: наприклад, змінилися дедлайни через хворобу члена команди.
Як повідомити про це клієнту? Завчасно! Про будь-які ризики треба комунікувати одразу. Наприклад, якщо хтось з команди захворів, варто написати клієнту: «Сподіваюся, що вас це не дуже засмутить, проте наш девелопер захворів, і ми потенційно не зможемо виконати таке-от завдання вчасно». Цілком вірогідно, що клієнт відреагує у точній відповідності до SARA-моделі. Проте він буде попереджений, а значить — готовий.
Наприклад, застосунок дав публічний доступ до персональних даних клієнтів компанії. Це — величезна проблема. Як повідомити про це клієнту? Якщо баг виявлений, треба:
Саме після цього треба комунікувати за такою моделлю: «Ми виявили проблему, вона сталася через таку причину, ми готові виправити її у такий-то термін». Таким чином ви пом’якшуєте «удар».
Що робити, якщо баг знайшла не команда, а клієнт? Це ескалація. Клієнт емоціонує: «У нас критична помилка!». Ви емоціонуєте: «Що робити?!»
У таких випадках потрібна пауза. Повідомте клієнту, що ви готові розібратися. Далі — проговоріть з командою проблему, з’ясуйте, як і у які терміни її можна вирішити. Подумайте, чи треба відключити продукт на цей час. А далі — повідомте клієнту про подальший план дій.
Модель схожа на попередню: перед тим як повідомити новину, варто розробити план розв’язання проблеми. Буквально: «Цей спеціаліст вирішив звільнитися, його вже готові замінити». Таким чином ви продемонструєте власну компетентність.
Тепер розглянемо ситуацію з іншого боку: як повідомляти «негатив» членам команди. Для прикладу — кілька типових ситуацій.
Зазвичай, якщо клієнт починає тиснути, це негативно позначається на якості продукту. Що цього не допустити, прокомунікуйте з командою якомога раніше: їй потрібен час на емоційне сприйняття нових вимог. Подавайте інформацію з точки зору важливості завчасного виконання роботи. Аргументуйте! Наприклад: «Це треба зробити швидко, щоб випередити конкурентів/збільшити прибуток/встигнути до конкурсу тощо».
Буває, що команда створює «Феррарі», а клієнту потрібен «велосипед». Буває навіть так, що на етапі обговорення клієнт хотів саме «Феррарі», але потім передумав. Від нього надходить дуже поганий фідбек, і з цим потрібно щось робити.
Змотивуйте команду. Скажіть, що це не її провина. Повідомте, що ви розробили з клієнтом новий підхід, який більше не допустить подібних ситуацій. Домовтесь працювати більш злагоджено.
Інша ситуація — коли незадоволеність клієнта викликана проблемами всередині команди. Наприклад, відсутністю конкретного спеціаліста, через що продукт не відповідає очікуванням. Це треба перевіряти й вчасно вносити зміни. Краще — не чекаючи відповідного фідбеку, а завчасно.
Це — шок і для команди, і для клієнта. Щоб зменшити цей опір, подбайте про відмінний стан документації. За можливості — підготуйте собі заміну. Обов’язково залиште канал зв’язку. Якщо ви все зробите правильно, робочі процеси продовжаться без зупинок, і попередній шок швидко мине.
Комунікації — один з найважливіших аспектів роботи бізнес-аналітика. Налагодивши процеси, спеціаліст забезпечить задоволеність клієнта і стабільну роботу команди. А розуміння як правильно діяти у нестандартних ситуаціях, допоможе швидко вгамувати емоції та розв’язати проблеми.
Також радимо почитати: