
Близько 89% найманих працівників різних галузей в США зізнались, що щодня витрачають частину робочого часу марно. Це показало велике дослідження сервісу Zippia. Цифра загрозлива, а особливо для IT, де час — це немалі гроші. Чи можливо взяти час під контроль та позбутися нав’язливого відчуття, що ми робимо недостатньо?
Для цього потрібні навички тайм-менеджменту. Це вміння створити систему планування, яка задає рамки робочому часу, допомагає відстежувати виконане та оцінювати, чи наша робота ефективна. Розглянемо, навіщо тайм-менеджмент айтівцям та за допомогою яких інструментів можна навчитися самоконтролю й організації роботи.
Щоб об’єктивно відповісти на це питання, треба розглянути потреби двох головних типів IT-компаній: продуктових та аутсорсингових:
Бажаєте навчитися IT-професії? У Web Academy ви зможете обрати курс, який допоможе реалізувати вашу кар’єрну ціль! Усі навчальні програми доступні тут.
Відстеження того, як ми використовуємо робочий час, дає низку переваг для керівників та учасників команд. Зокрема:
Чи є у тайм-менеджменту “темні сторони”? Цьому варто присвятити окремий пункт.
Тайм-менеджмент має благі цілі. Але в руках деяких керівників він може стати методом жорсткого контролю, якщо застосовується так зване bossware (сленгова назва для програм стеження). Такі програми фіксують всі дії співробітників та «знають», коли спеціаліст працював, а коли відволікся на соцмережі чи навіть покинув робоче місце. А деякі сервіси навіть дозволяють читати приватні переписки в корпоративних чатах.
Софт зі стеженням може бути дієвим інструментом, і багато фахівців за власним бажанням звертаються до нього, щоб оцінити час, витрачений на різні задачі. Але якщо ініціатива йде від менеджера, потрібно знайти «золоту середину». Тому нагадаємо кожному керівнику: порушення приватності — це не про ефективний тайм-менеджмент.
В більшості компаній співробітники зазвичай паралельно працюють над декількома завданнями. Тому потрібно правильно розставляти пріоритети та оцінювати час, необхідний на кожний “таск”, аби встигати до дедлайнів. І саме інструменти тайм-менеджменту дозволяють керівнику команди грамотно пріоритезувати роботу та позбавляти людей непотрібного стресу.
Особистий тайм-менеджмент — це управління часом, яким займається сам співробітник. Тут завдання — виявити все, що заважає працювати ефективно, та допомогти собі позбутися цього. Це можуть бути відволікання, неправильно поставлені завдання, некоректна пріоритизація тощо.
Проєктний тайм-менеджмент призначений для управління командою, що працює над розробкою одного продукту. Кожен керівник проєкту прагне мати повну інформацію про хід виконання конкретного завдання, дотримання термінів, ресурсів і бюджету.
Це можливо за допомогою спеціальних програм для відстеження робочого часу. Керівник може побачити, які співробітники працюють продуктивно, хто потребує допомоги, а які спеціалісти можуть переходити до наступних завдань. Проєктний тайм-менеджмент дозволяє побачити цілісну картину, правильно розподілити ресурси та досягти високої продуктивності.
Кожен може бути сам собі менеджером: бо хіба це не мрія — встигати все і без стресу? Є декілька способів цього досягти.
To-do список — це просто перелік справ, які потрібно виконати за фіксований проміжок часу. Дуже простий та ефективний інструмент підвищення продуктивності. Є багато різні думки про те, чи працюють списки справ, чи ні. Тому що насправді це все дуже індивідуально: використовуйте цей метод, якщо він працює для вас. Якщо ж ні — скористайтесь іншими.
Мова йде про візуальну діаграму, яка поділяє завдання за важливістю, а також за впливом кожного завдання на загальний результат. Це дає можливість концентрувати зусилля та ресурси там, де це дасть найбільшу користь, а потім поступово переходити до менш пріоритетних задач.
Матриця пріоритетів дій складається з осей X і Y та чотирьох окремих квадратів. Кожен квадрат має назву: «швидкі перемоги», «великі проєкти», «заповнення» та «невдячні завдання».
Вертикальна вісь Y характеризує вплив задачі на хід проєкту: від низького до високого. Вісь X характеризує кількість зусиль, які треба прикласти, щоб виконати завдання. У кожний квадрат ви ставите завдання відповідно до його рівня складності та важливості.
Це матриця, що допомагає швидко визначити дії, на яких варто зосередитися, а також дії, які можна не виконувати. Вона дає можливість впорядкувати думки та перестати «імітувати діяльність». Точніше — розриватися між завданнями, не завершуючи жодне з них.
Розробка матриці «Важливе та термінове» проста. Намалюйте звичайний квадрат 2х2. Вертикальна вісь показує «Важливість», а горизонтальна вісь – «Терміновість».
Подивіться на власний список справ та дайте відповідь щодо кожної з них лише на два запитання:
Проаналізуйте відповіді та розмістіть кожне завдання у матриці. Таким чином ви бачите справи, на яких треба сконцентруватися, та відкидаєте ті, що просто вас відволікають.
Це інструмент, за допомогою якого можна дізнатися, чому ви відволікаєтесь. Для цього у таблиці або в блокноті виписуйте все, що відривало вас від роботи. Наступний важливий крок — проаналізувати інформацію, щоб знайти фактори, які найбільш критично крадуть ваш час.
Як провести це дослідження:
Ця техніка тайм-менеджменту, створена Франческо Чірілло, базується на використанні таймера для розподілу роботи на інтервали. Визначте, яке завдання ви хочете виконати, встановіть таймер на 25 хвилин. Запустіть відлік часу та працюйте, доки ліміт не завершиться. Зробіть п’ятихвилинну перерву. Потім встановіть таймер ще на 25 хвилин і зосередьтеся на іншому конкретному завданні. Повторіть процес чотири рази. Вп’яте, коли ви починаєте працювати, ви можете робити довші перерви (по 20-30 хвилин між кожним сеансом).
А тепер поговоримо про сервіси для тайм-менеджменту, які можуть завжди бути під рукою на комп’ютері чи в смартфоні. Ми зібрали найкращі програмні рішення для IT-спеціалістів та менеджерів проєктів.
Підходить для щоденного, щотижневого та щомісячного керування завданнями та проєктами. Надає огляд зустрічей, роботи та інших активностей, допомагає грамотно планувати завдання та економити час.
Застосунок для створення «чек-листів», які допомагають визначити пріоритетні завдання та керувати часом на їх виконання. А головне — це проста у використанні програма з великим набором функцій.
Інструмент контролю використання програм, за допомогою якого можна дізнатися, скільки часу ви витрачаєте на таски, а скільки — на непотрібні програми та вебсайти. Попереджаємо: перші результати можуть вас трошки шокувати.
Серед функцій програми: нагадування про дедлайни, безпаперове сканування, збереження вебсторінок і підключення до Google Calendar, можливість робити нотатки, завантажувати віджети та вкладати PDF-файли, фотографії, документи.
Це таймер, спеціально розроблений для The Pomodoro Technique. Він дає можливість впорядкувати графік, дотримуючись згаданого вище принципу 25-хвилинних робочих циклів.
Простий та ефективний блокувальник застосунків та сайтів для максимальної концентрації на важливих завданнях. Можна вибрати конфігурації, спеціально розроблені для щоденної роботи та інших випадків використання.
Це повнофункціональна програма, яка використовується для відстеження проблем і керування проєктами. Її часто застосовують менеджери проєктів та інші учасники команд розробки.
Платформа, створена для того, щоб допомогти командам організовувати роботу, відстежувати результат та керувати проєктами. В Asana можна розподілити завдання, призначити виконавця та встановити дедлайн. Є можливість обрати вид проєкту: списки, дошки канбан або календар.
Програма, призначена для керування проєктами та завданнями. Зручний інструмент для співпраці, який дозволяє переглядати та призначати завдання й проєкти між командами.
Єдиний простір, який можна застосовувати для роботи над проєктами та командними завданнями. В інтерфейсі є шаблон списку справ, можливість додавати нотатки та медіафайли до них — все, що треба для організації роботи над проєктом.
Неважливо, над чим працює IT-команда. Проте має значення, як вона працює. Відповідальні спеціалісти та хороші керівники завжди шукатимуть шляхи оптимізації процесів та підвищення ефективності роботи. Сучасні інструменти для тайм-менеджменту дають можливість зробити це зручно та етично: з мінімальним втручанням в особистий простір та з великим набором можливостей для організації процесів.