Менеджер ІТ-проєктів: як успішно пройти співбесіду та побудувати кар‘єру

Люди часто обирають проджект-менеджмент своєю першою професією. Проте у галузі є й чимало “світчерів”: людей з продажів, Human Resources, бізнесу та інших сфер. Це той випадок, коли релевантний досвід дійсно може зіграти на руку для здобуття нової спеціальності. Про те, як пройти співбесіду, знайти першу роботу та стати успішним менеджером IT-проєктів, розповів Андрій Мартинюк — Program Manager компанії Luxoft (DXC).

Типи проджект-менеджерів на ринку IT: з яких професій легше перейти?

Я поділив проджект-менеджерів на три типи: в залежності від специфіки роботи та обов’язків. Та для початку треба сказати, що таке «вузькоспрямоване» розділення характерне лише для великих компаній. У стартапах та невеликих проєктах менеджер може виконувати одночасно декілька обов’язків: від наймання персоналу до тестування продуктів.

Перший тип — нетехнічні проджект-менеджери, орієнтовані на команду (координатори, фасилітатори, спеціалізуються в першу чергу на роботі з людьми)

Хто вони? Це — класичні керівники. Їм не обов’язково треба розбиратися у мовах програмування чи знати технологічні нюанси. Нетехнічний project manager — це спеціаліст, який допомагає з найманням та утриманням персоналу, налагодженням процесів, мотивацією у команді. Ще до його обов’язків відноситься комунікація з замовником, презентації, звітування.

Для кого ця професія? Працювати у цьому напрямку зможе будь-хто з релевантним досвідом у сфері управління (навіть якщо це було не IT). Досвід найму, продажів, переговорів, презентацій, вирішення конфліктів, ескалації та пресейлів теж підходить. Для цього напрямку існує стартова сходинка: асистент проджект-менеджера. Попрацювавши на цьому рівні приблизно рік, можна стати повноцінним «проджектом».

Навіщо проджект-менеджеру займатися найманням персоналу, якщо для цього є HR?

Все правильно, HR теж займається відбором кандидатів, але команду зазвичай формує саме проджект-менеджер: він прекрасно розбирається у проєкті та його вимогах. Тож він як ніхто інший знає, які спеціалісти потрібні, який бюджет та тонкощі проєкту. 

Найближчий курс за напрямом: IT Project Management

Другий тип — нетехнічні проджект-менеджери орієнтовані на продукт/проєкт

Хто вони? Це спеціалісти, які добре розбираються в продукті, глибинно знають галузь, ринок, конкурентів тощо. Найчастіше це продакт-менеджери, бізнес-аналітики, або QA того ж проєкту: вони мають досвід роботи з вимогами, досконало вивчили продукт та його функціонал. 

Для кого ця професія? Така зміна спеціалізації підійде продакт-менеджерам, бізнес-аналітикам, QA спеціалістам, технічним райтерам.

Третій тип — технічні проджект-менеджери

Хто вони? Спеціалісти, глибоко занурені у технічні процеси. Вони володіють відповідними компетенціями у сфері розробки, тож можуть координувати роботу на рівні тімлідів. Знаються на SDLC, основах програмування, DevOps практиках, QA чи L1-L3 support.

Для кого ця професія? Зазвичай це колишні розробники, досвідчені тестувальники, які з часом отримують додаткові менеджерські функції та стають тімлідами. Зрештою вони можуть розглядати повноцінний перехід на позицію ПМ-а.

Типи менеджерів за композицією команди й повноваженнями

Проджект-менеджер для 1-2 проєктів:

  • Менеджер не є прямим керівником розробників — йому їх надають з пулу компанії, або наймають під конкретний проєкт;
  • Може не мати прямого впливу на заробітну плату, підвищення спеціалістів, але надає свій фідбек.

Проджект-менеджер для команди:

  • Керує спеціалізованими командами: розробниками, дизайнерами, support team, DevoOps team тощо;
  • Direct/line менеджер, безпосередньо займається розвитком співробітників, впливає на перегляд їх компенсації, підвищення і т.п.

Scrum Master для 1-2 команд:

  • Треба відрізняти, що Scrum Master – це не проєктний менеджер. Частіше це роль, яка передбачає специфічні обов’язки фасилітації Scrum.

Delivery / Account manager для одного клієнта:

  • Позиція, дуже схожа з PM, але цей фахівець більш відповідальний за взаємодію з клієнтом;
  • Фокусується на спілкуванні та кооперації з клієнтом.

Програмний менеджер для портфоліо:

  • Часто це PM з обов’язками, ширшими за стандартні: фінансове планування, показники прибутковості, ризики, показники плинності кадрів і так далі.
  • Відповідальний за своє портфоліо проєктів. Як правило, має мінімум 2 проєкти або понад 30 людей в підпорядкуванні.
  • ЗП частково залежить від показників ефективності.

Agile Coach для компанії:

  • Людина, яка навчає колег стандартам і практикам, слідкує, щоб компанія дотримувалась процесів і методологій. Проводить тренінги.

Niche PM (наприклад для Banch компанії):

  • Вузькоспрямований менеджер — наприклад, ресурс менеджер. Його задача — прилаштувати колег, які були звільнені з поточних проєктів, на нові проєкти.

У мене є релевантні навички. Як потрапити на співбесіду?

Якісно оформлене резюме — це перший крок до співбесіди. Людині, яка займається перевіркою резюме, вистачає 5-10 секунд, щоб зробити висновки про кандидата. Якісне нейтральне оформлення та відсутність граматичних помилок у тексті будуть перевагами: вони допоможуть швидше зчитати основну інформацію.

Що ще варто зробити:

  1. Зареєструватися на LinkedIn та заповнити профіль, використовуючи ключові слова (Scrum, Agile, PMP та інші). За такими словами рекрутери часто шукають кандидатів. Ба більше: особисто знаю випадки, коли спеціаліста запрошували на співбесіду за результатами перегляду LinkedIn-профілю: резюме він демонстрував вже згодом.
  2. Заповнити резюме англійською мовою. Якщо рівень знань недостатній — звернутися до перекладача.
  3. Написати у резюме мотиваційний вступний абзац: чому саме вас треба взяти на роботу.
  4. Створити декілька варіантів резюме, щоб адаптувати власні навички під запити кожного конкретного роботодавця. Наприклад, в одному документі наголошувати на знанні англійської, в іншому — на досвіді у сфері продажів.
  5. Уникати неправдивої інформації в резюме. Це легко перевірити, і врешті будь-яка невідповідність призведе до відмови.
  6. Розмістити резюме на всіх можливих платформах.
  7. Попросити колишніх роботодавців надати рекомендації. Завантажити їх у LinkedIn-профіль.

Я проводжу десь по чотири співбесіди на день і часто натикаюся на кандидатів, які роблять одні й ті ж самі помилки. Наприклад, недолуге фото: занадто нестандартне або смішне, неофіційне. Краще оберіть класичну світлину, до якої точно не буде питань. І ще одна порада з власного досвіду: під час онлайн-співбесіди ніколи не гугліть відповіді. Інтерв’юер одразу це помітить.

Яку компанію варто обрати для старту кар’єри?

Для початку раджу йти в невелику українську компанію, яка робить сайти або мобільні застосунки. Зазвичай туди можна потрапити навіть без сильної англійської мови. Проджект-менеджери у таких організаціях поєднують безліч функцій, тому це гарний старт для освоєння навичок та знайомства з процесами.

Можна спробувати податися на інтерн-програми. Це коли ви поєднуєте навчання з практикою, складаєте іспити, і якщо все вдається — компанія бере вас на роль джуніора.

Як зацікавити роботодавця, якщо у мене немає відповідних навичок?

Якщо у вас немає досвіду — приготуйтеся працювати майже без оплати (приблизно перших три місяці) або за мінімально можливу зарплатню. Не вдається отримати роботу проджект-менеджера? Спробуйте стартувати з позицій тестувальника або асистента.

Як підготуватися та як проходити співбесіди?

Адаптуйте власний досвід під важливі для менеджера скіли. Приклади того, який досвід можна перетворити на гарний рядок в резюме проджект-менеджера:

  • у мене був бізнес (інтернет-магазин, логістична компанія тощо);
  • у мене в підпорядкуванні було 5 людей. Я наймав, звільняв, контролював, навчав, займався бюджетом;
  • знаю основи SDLC, QA;
  • технічна або математична освіта, наявність університетської практики;
  • досвід продажів і вирішення конфліктів;
  • вільна англійська (або знання більш рідкісної мови: китайської, японської, німецької);
  • досвід роботи в міжнародних компаніях, банках;
  • сертифікати (якщо немає — можна закінчити курс Web Academy і додати до резюме);
  • мотиваційний посил (наприклад, готовність працювати за меншу зарплатню заради навчання та досвіду);

Щодо англійської — вона потрібна без сумнівів. Найефективніше вчити її з приватним викладачем, який готуватиме вас саме до специфіки спілкування проджект-менеджера.

А тепер поговоримо безпосередньо про співбесіду:

  1. Технічна готовність — правило номер один. Варто заздалегідь перевірити роботу мікрофона та камери, налаштувати програму (найчастіше це Zoom або Google Meet).
  2. Аби впоратися з хвилюванням, можна зробити фізичні вправи перед співбесідою. 
  3. Підготуйтеся. Дізнайтеся більше про компанію, її продукти, команду.
  4. Уважно продивіться вакансію, визначте, що в ній найважливіше та робіть на цьому акцент.
  5. Підготуйте коротку розповідь, яка презентує вас, ваші навички та досвід.
  6. Під час співбесіди створіть позитивну атмосферу. Посміхайтеся та спілкуйтеся ввічливо.
  7. Обов’язково ставте запитання. Покажіть, що ви зацікавлені.
  8. Але не перебивайте інтерв’юера. Краще залишити питання насамкінець.
  9. Інтерв’юер обов’язково розповість, які проблеми є у компанії, і які очікування на вас покладають. Вам треба показати, чим ви можете бути корисними. Запропонуйте варіанти розв’язання проблем.
  10. Не обманюйте інтерв’юера. Все знати неможливо. Соромитись цього не треба, бо ідеальних кандидатів не існує.

На завершення інтерв’ю подякуйте співрозмовнику та попросіть надіслати вам письмовий фідбек. Якщо вам відмовлять, попросіть розповісти прямо — яких помилок ви припустилися. Це потрібно, щоб виправити їх перед наступними інтерв’ю.

Робота є: як проявити себе в новій ролі

З першого дня роботи узгодьте свої повноваження. Проговоріть з керівництвом, чого саме від вас очікують, а які напрямки не входять до вашої компетенції. 

Визначте вашу зону впливу: які напрями та спеціалісти вам підпорядковуються.

Спілкуйтесь з розробниками, щоб розуміти технічну частину. Занурюйтесь в процес, вивчайте продукт, навчайтесь нового у досвідчених колег або за допомогою зовнішніх джерел.

Будьте ініціативні завжди. Але проявивши ініціативу, виконуйте обіцянки. Робіть трохи більше, ніж  від вас очікують.

Дуже важливо: уникайте пліток і критики колег та керівництва «позаочі»

Рекомендації для саморозвитку

Це пункт логічно доповнює попередній. Вам потрібно постійно розвиватися. Саме тому:

  • покращуйте англійську мову;
  • вчіться: є багато курсів, які додадуть знань та скілів для резюме;
  • вивчайте основи тестування, поринайте у тонкощі користувацького досвіду та створення зручних інтерфейсів (UI/UX);
  • розберіться, що таке SDLC, DevOps, full stack, front-end, back-end, REST API, CI/CD і так далі;
  • опануйте будь-яку мову програмування принаймні на рівні основ;
  • почитайте про бізнес-аналіз, типи вимог, збір і управління ними;
  • вивчайте інформацію про управління персоналом, мотивацію, конфлікти, правильний фідбек, звільнення, утримання;
  • встановіть MS project та створіть демопроєкт;
  • тестуйте роботу з різними інструментами для проджект-менеджменту;
  • ознайомтесь із середовищами для створення прототипів (Balzamiqu, InVision, Figma);
  • прокачайте навички MS Excel.

І не забувайте оновлювати своє резюме новими навичками, курсами та сертифікатами.

У які професії та напрями може переходити проджект-менеджер

Розвиватися та бажати більшого — це нормально. Проте уникайте частих змін проєктів. Річ у тому, що повне занурення в один проєкт не може тривати менш як три місяці. А в деяких випадках знадобиться рік чи навіть більше. Якщо ж спеціаліст змінює компанію за компанією, він отримує неофіційний статус «джоб-джампера». А їх ніхто не любить.

Проте не засиджуйтесь на місці якщо у вас немає професійного розвитку: або просіть розширення задач, або шукайте нове робоче місце. 

Ким може стати проджект-менеджер, якщо захоче змінити напрямок?

  • Якщо ви ідеально вивчили продукт і відчуваєте, що він для вас ближчий, ніж люди та процеси — спробуйте стати продакт-менеджером;
  • Якщо вам до душі комунікації, розширення бізнесу, продажі — подумайте про професію account sales manager;
  • Якщо вам до вподоби технічні нюанси та процес розробки, почуття залученості до створення чогось нового — долучайтесь до технічної команди.

Проте варто розуміти: кожна кардинальна зміна професії пов’язана з необхідністю починати все спочатку. І цілком вірогідно, що ваша зарплатня буде нижчою, ніж на попередній роботі. Треба готуватися до цього, бути терплячим і систематично розвиватися: у вас все попереду.

Також радимо почитати:

0
0
SAVE